2023 … weer een jaar vol inspirerende projecten voor les enfants du garage’s dramaturg Sara Vanderieck!
Vijf voorstellingen waaraan ze als dramaturg meewerkte gingen het afgelopen jaar in première: Maxime Arnould’s performatieve poging tot hechting met een drone Hello World, Clementine Colpin’s documentaire voorstelling ANNETTE, de nieuwe hedendaagse dansvoorstelling van Serge Aimé Coulibaly C La Vie, Carole Karemera’s performatieve uitwisseling over racisme Blind Spot en Maja Westerveld’s enorme participatieve creatie voor OBV/VONK Schemer.
Several of her collaborations continued their tours throughout 2023, including Vanderieck’s live presence for Lisi Estaras’ strong and sexy solo #THISISBEAUTY at Julidans Festival in Amsterdam and for When I look at a Strawberry, I think of a Tongue at the first edition of Dialaw Festival – Rythmes et formes du monde under the new artistic direction of Rachel Sigué Chenet and Sayouba Sigué in Toubab Dialaw – Senegal.
In mei nam ze voor de derde keer deel aan FTA Cliniques Dramaturgiques in Montréal, waar ze van gedachten wisselde over de dramaturgische praktijk met Jordi Claramonte (Barajas de Melo), Carole Karemera (Kigali), Kama La Mackerel, Melmun Bajarchuu (Berlijn), Emilie Martz-Kuhn (Montréal), Yohayna Hernández González (Montréal) en Silvia Soter da Silveira (Rio de Janeiro) en door middel van één op één gesprekken met de lokale artistieke gemeenschap.
Nou … BEDANKT 2023.
En … HELLO 2024
2024 begint met Vanderiecks deelname aan Vancouver Push Festival‘s eerste Dramaturgy Clinics eind januari.
Dit nieuwe jaar kondigt verschillende creaties aan in recente en langdurige samenwerkingsverbanden, en opnieuw een diversiteit in zowel disciplines als talen. Laten we er alvast een paar onthullen: Sara zal als dramaturg werken aan drie nieuwe danscreaties: Léa Vinnette’s tweede creatie Nos Feux, Louise Vanneste’s nieuwe solocreatie 3 dagen, 3 nachten en ze is uitgenodigd door Lisi Estaras om hun traject voort te zetten met de dramaturgie van haar nieuwe inclusieve creatie What we can do together, een samenwerking met Unmute Dance Company (Kaapstad – Zuid-Afrika).
2024 wordt ook een jaar van artistiek onderzoek en ontwikkeling voor twee van Vanderiecks partners in workcrime: met Charlotte Goesaert zal ze samenwerken aan The Whole Shebang, een onderzoek naar het performatieve lichaam als drager van documentair materiaal en met Maxime Arnould bereidt ze de creatie voor van Passion for Fear.